fredag 21 mars 2014

Vila är en dygd

Som "gammal" elitutövare inom hundsporten under många år vet jag vikten av att vila. Både mentalt och fysiskt för att ladda och komma tillbaka starkare. Mest har detta varit applicerbart på mina hundar hittills.

Igår fick jag dock en flashback när jag hade kramp i baksida lår under hela löparpasset. Jag som hade sett fram emot en härlig runda hade istället en sur grimas i fejset under hela rundan. Hade man mött mig skulle man tänkt:

-"Haha! Ja, det är därför jag INTE joggar, det finns ju ingen jävel som ser glad ut när den joggar."

Mest rädd var jag att jag kört på för hårt så att jag skulle behöva en längre vila. Hade jag haft riktigt ont skulle jag förstås inte fortsatt springa, men detta kändes mer som en stumhet och kramp än något som höll på att gå åt skogen. Någon längre vila har jag inte lust med.

När jag kom hem efter passet var jag helt slutkörd och ägnade mer tid åt stretching än jag gjort på hela året. Benen var trötta och värkte lite under natten och jag liknade förmodligen en ledbruten pensionär jag jag klev upp.

Imorse tog jag den vanliga morgonpromenaden med hundarna och stretchade igen när jag kom tillbaka. Kändes mycket bättre. Efter ett arbetspass på tandläkeriet känns det nu riktigt bra i benen och jag var tvungen att ta några jogg-steg för att kolla läget. Känns ingenting!

Jag får hålla i mig för att inte ta på mig skorna och ge mig ut nu, för idag är det vår i luften och solen skiner. Idag får benen vila från jogg och så tar jag en kortare runda imorn. Den senaste veckan har jag joggat 23 km sammanlagt vilket är pb men jag är mest nöjd med att jag längtar ut för att jogga. Det har ALDRIG hänt i mitt liv tidigare.

Dagens insikter att ta med framöver

- längre uppvärmning
- bättre stretching
- Håll dig till vilodagarna du planerat, träna inte ikapp tappad träning.

4 kommentarer:

  1. Kloka insikter som är huvudet på spiken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Calle! Skönt att höra att jag är på rätt spår!

      Radera
  2. Jag får lätt kramp om jag slarvar med magnesiumintaget. Måste oftast ta tabletter men sen jag började äta nötter till frukost är det bara ibland jag får känningar. Men magnesium alltså. Och tillräckligt med vätska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant att du skriver det! Hittade just magnesiumburken nu efter flytten. Brukar ge hundarna ibland, men du har rätt- jag ska nog ta några själv ibland också! :D

      Radera